قالکاری طلا چیست؟

قالکاری چیست و به چه کسی قالکار می‌گویند؟ یکی از زیر شاخه‌های مشاغل مربوط به فلز طلا، قالکاری طلا می‌باشد که به معنای بازیابی کردن طلا از زباله‌هایی است که ممکن است در آن اثری از طلا باشد. این کار توسط قالکار انجام می‌شود. قالکار به کسی می‌گویند که حرفه و تخصص قالکاری را بلد باشد. در حقیقت قالکار‌ها می‌توانند در هر چیزی که ممکن است در آن اثری از طلا باشد، طلا استخراج کنند.

قالکاری طلا چیست؟

قالکاری طلا را در چه موارد و بازیافت‌هایی می‌توان انجام داد؟

همان‌طور که گفته شد قالکاری عملی است که بازیابی طلا را در هر چیزی که اثری از آن باشد انجام می‌دهد. بنابراین تعداد مواردی که می‌توان در آن قالکاری کرد زیاد است. در ادامه مقاله به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم.

خاک کف کارگاه‌های طلاسازی

در کف کارگاه‌های طلاسازی همیشه مقداری گرد طلا همراه با خاک وجود دارد. قالکار‌ها طلای موجود در این خاک‌ها را استخراج کرده و به طلاسازان تحویل می‌دهند. در کارگاه‌های طلاسازی برای اینکه ذرات طلا به کف کفش کارگران نچسبد کف کارگاه‌ها را فنس‌های فلزی یا پلاستیکی پهن می‌کنند. (برای مشاوره و دریافت قیمت تابلو آنلاین قیمت طلا، می‌توانید در صفحه اسمارت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.)

همچنین مکان‌هایی را به عنوان کارگاه انتخاب می‌کنند که هیچ پنجره یا روزنه ای نداشته باشد و فیلترهایی برای هواکش‌های خود تعبیه می‌کنند. کارگران نیز موظفند که آب مصرفی در هنگام شست و شوی دست و صورت خود را درون بشکه ریخته تا این بشکه‌ها تحویل قالکاران داده شده و عمل قالکاری انجام شود.

خاک معدنی

بعضی از خاک‌های معدنی نیز دارای اثری از طلا می‌باشند. این خاک‌ها را می‌توان با استفاده از قالکاری، طلاهای موجود در آن را استخراج کرد.

قطعات الکترونیکی

بردهای الکترونیکی مانند برد‌های قطعات موبایل و کامپیوتر، به دلیل داشتن فلزات گرانبها مانند طلا، از مواردی هستند که عمل قالکاری بر روی آن انجام می‌شود. در این بردها با قالکاری، طلای موجود در آن‌ها بازیابی شده و استخراج می‌شود.

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

تجهیزات مورد نیاز قالکاری طلا

  1. وسایل ایمنی برای محافظت از شخص مانند دستکش، کلاه و ماسک
  2. کوره قالکاری به همراه ابزارهای مورد نیاز مانند انبر
  3. کوره بوته‌‍ای به همراه بوته و ابزارهای مورد نیاز
  4. سیستم تصفیه دود و بخارهای کوره

فرآیند قالکاری طلا

در ابتدا تمامی وسایلی که برای قالکاری طلا آورده‌اند را در کوره‌ه‌ایی به نام قال می‌سوزانند. سپس خاکستر به دست آمده را درون کوره‌های کوچک‌تری می‌ریزند. قبل از این کار مقداری نقره و اکسید سرب را درون کوره‌ها ذوب می‌کنند و خاکسترها را به مواد ذوب شده اضافه می‌کنند. پس از چند دقیقه ناخالصی‌هایی که در خاکستر وجود دارد، بر روی سطح مواد مذاب می‌آید. در نتیجه طلا و نقره در پایین کوره ته نشین شده و سرب و ناخالصی‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند.

در مرحله بعد قالکار کوره را کج کرده تا سرب و ناخالصی‌ها از طلا و نقره جدا شود. طلا و نقره گداخته نیز به صورت قرص مانند در کف کوره باقی می‌ماند. این قرص را از کوره بیرون آورده و با چکش بر آن ضربه می‌زنند تا تمامی سرب‌های آن جدا شود. در مرحله بعد باید طلا و نقره را از یکدیگر جدا شوند. (همچنین برای دریافت قیمت تابلو آنلاین قیمت طلا نیز می‌توانید در صفحه اسمارت تابان گوهر نفیس فرم پر کنید.)

جدا سازی طلا از نقره در قالکاری طلا

در مرحله جدا سازی طلا از نقره، پس از چکش کاری، قرص را درون ظرفی از جنس استیل قرار داده و به آن اسید نیتریک اضافه می‌کنند. ظرف حاوی اسید نیتریک و قرص طلا و نقره را بر روی اجاقی گذاشته و محتوای آن را می‌جوشانند. هنگامی که اسید شروع به جوشیدن کند، بخار خرمایی رنگی از آن بلند می‌شود. این بخار بسیار سمی بوده و تنفس آن آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی می‌زند.

پس از مدتی حجم بخار خرمایی رنگ کم می‌شود که قالکار‌ها معتقدند قدرت اسید نیتریک کاهش یافته است. بنابراین به آن دوباره اسید نیتریک اضافه می‌کنند تا به طور کامل نقره را در خود حل کند و ذرات طلا در کف ظرف ته نشین شود.

این ذرات طلا به صورت پودر درآمده اما هنوز از خالص بودن آن نمی‌توان اطمینان حاصل پیدا کرد. چون احتمال وجود نقره بر روی آن وجود دارد.

بنابراین قالکاران این ذرات را با آب جوش می‌شویند. اگر در هنگام شست و شو آب به رنگ شیری در آمد به این معنا است که هنوز مقداری نقره بر روی طلا مانده است. بنابراین این کار را تا جایی که انجام می‌دهند تا رنگ آب دست خوش تغییر نشود. در این حالت طلای به دست آمده خالص است.

فرایند قالکاری طلا

جداسازی نقره از اسید نیتریک

در مرحله آخر نیز باید نقره را از اسید نیتریک جدا کرد. برای این کار باید محلول را درون ظرف پلاستیکی ریخته و چند قطعه مسی را درون این محلول قرار داد. با این کار ذرات نقره جذب قطعات فلز مس می‌شوند. این پروسه در حدود 12 ساعت طول می‌کشد تا همه ذرات نقره جذب مس شوند. برای اینکه مطمئن شویم دیگر در محلول ما نقره‌ای وجود ندارد، باید مقداری نمک به آن اضافه کنیم، اگر نمک به سرعت در آب ته نشین شد یعنی نقره‌ای در آن وجود ندارد، ولی اگر نمک در آن پخش شود، به معنای آن است که هنوز نقره در آن وجود دارد. بنابراین باید مدت زمان جذب نقره توسط مس را بیشتر کنیم. (برای اطلاع از قیمت تابلو آنلاین قیمت طلا، می‌توانید به صفحه اسمارت تابان گوهر نفیس مراجعه کنید.)

سخن آخر

بهتر است بدانید حرفه قالکاری طلا یک حرفه سخت و پر از خطرات گوناگون می‌باشد. در این مقاله سعی شد شما را با حرفه قالکاری و روش انجام آن آشنا کنیم و نحوه بازیابی فلز ارزشمند طلا را برای شما بیان کنیم.