فروش طلای تقلبی در دیجی کالا و دیوار

در گفتگو با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، صحت و سقم اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فروش طلا، سکه و پارسیان های تقلبی در سایت هایی مثل دیجیکالا، اسنپ و دیوار را بررسی و راهکارهای رئیس اتحادیه طلای تهران پیرامون خرید طلا در فضای مجازی را مرور کرده ایم.

پخش ویدیو

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره خرید سکه‌های غیربانکی و پارسیان از سایت‌هایی مثل دیجی کالا و دیوار و اسنپ اینگونه گفت: این بحث سکه‌های غیر بانکی و پارسیان‌هایی که با وزن‌های کم و در بعضی مواقع بدل هم بوده است، متاسفانه از زمان‌های خیلی قبل گسترش پیدا کرده است و مراجعاتی داشتیم که مردم از یک سری پیج‌های مختلف و بعضا دیجی‌کالا و دیوار این‌ها را خریداری کردند و علی‌رغم پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که ما با مسئولین و ارگان‌های مختلف در رابطه با این موضوع انجام دادیم ولی متاسفانه تا الان هیچ تغییراتی نسبت به این که این‌ها ساماندهی بشود، تا الان نبوده است. طلا و سکه جز فلزات گرانبهای دنیا است و از لحاظ ارزشی مردم می‌آیند این را به عنوان یک پشتوانه خرید می‌کنند که در آینده از آن استفاده بکنند. سکه‌ایی که الان حدود هشت میلیون حباب دارد و بعضا مشاهده می‌شود که غیربانکی است، چرا مردم باید ضرر بکنند و موقع فروش طلافروش بگوید که این سکه‌ها غیربانکی هستند.


البته در سطح شهر یک سری واحدها و یک سری پیچ‌هایی هستند که متاسفانه فروش طلای آب شده، فروش سکه‌های پارسیان و فروش طلای دست دوم دارند. در حالی که اکثرا این‌ها کدهای استاندارد ندارد و متاسفانه این مسئله باعث شده که رویکرد مردم نسبت به حوزه صنعت طلا یک مقداری فرق بکند. و یک سری افراد غیرصنفی با نداشتن هیچگونه مجوزی از اتحادیه اقدام به فروش این سکه‌ها و بعضا طلاهای دست دوم و آبشده‌هایی که‌ فاقد کدهای استاندارد هست انجام می‌دهند و ما از مسئولین محترم تقاضا داریم که نسبت به رفع این موضوع و مشکل اقدامات لازم انجام بدهند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین نکاتی را درباره خرید اینترنتی گفت: پیچ‌های زیادی هست الان در سطح کشور؛ یکی دیجی کالا، یکی دیوار و یکسری پیج‌های دیگر هم هست که در هلدینگ‌های مختلف فعالیت دارند و الان هم ورود کردند به فروش طلای آب شده، سکه و سکه‌های پارسیان و یکسری شمش‌هایی که آن‌ها هم داخلش بدل بوده است. ما در صحبت‌هایی اعلام کردیم که حتما کسانی که میخواهند در فضای مجازی فعالیت اقتصادی کنند و مجوز فضای مجازی را بگیرند، قبل از آن باید حتما جواز اتحادیه را در آن شهر را داشته باشند. ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و یکسری داریم که اصلا هیچگونه هویت صنفی در اتحادیه ندارند و بعد اگر یک موقع مشکلی پیش بیاید خیلی نمی‌شود بازرسی انجام بشود، در صورتی اتحادیه‌ها می‌توانند پیگیری این تخلفات را انجام بدهند که آن واحد صنفی دارای جواز رسمی از اتحادیه باشد. در غیر این صورت باید از مراجع قضایی و یک مقداری زمان و مشکلاتی ممکن است به وجود بیارود پس از مردم تقاضا داریم که مواردی که ما گفتیم حتما دقت کنند که در آینده مشکلاتی براشون پیش نیاد.