• 031-33931240
  • ایران - اصفهان - شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

حباب سکه چیست؟ + فرمول محاسبه آن (ویدیو)

حباب سکه یکی از اصطلاحات رایجی است که در بازار خرید و فروش سکه از آن استفاده می کنند. حباب سکه یعنی تفاوت قیمتی که بین قیمت سکه در بازار با ارزش طلای موجود درآن وجود دارد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که این حباب موقتی است و قرار نیست برای همیشه ثابت بماند. از دوران قدیم یکی از روش های سرمایه گذاری ایرانیان، سرمایه گذاری روی سکه و طلا به دلیل ارزشمندی، نقدشوندگی و امکان تهیه بر اساس بودجه بوده است. اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار سکه هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نمایش ویدیو درباره حباب سکه چیست

حباب سکه به زبان ساده

فرض کنید یک کالای خوراکی با قیمت 15000 تومان عرضه می‌شود، اما ارزش واقعی آن 10000 تومان بیشتر نیست، بنابراین این خوراکی 5000 تومان حباب قیمتی دارد. این حباب قیمتی برای هر کالایی می‌تواند باشد از جمله سکه و طلا. به بیان دیگر به اختلاف قیمت ذاتی سکه با قیمت لحظه‌ای سکه، حباب سکه می‌گویند. قیمت طلای واقعی نیز از نرخ همان لحظه باید در نظر گرفته شود.

فرمول محاسبه حباب سکه

اگر بخواهیم بدانیم که چگونه حباب سکه را باید محاسبه کنیم، باید اول به یک نکته دقت کنیم. و آن هم این است که قیمت واقعی هر سکه برابر است با قیمت طلای خالص موجود در آن سکه؛ که آن هم بر حسب قیمت یک گرم طلای 22 عیار (یا همان عیار 900) است. حال با توجه به اینکه درصد خلوص طلای سکه 90% می‌باشد، برای این کار باید ابتدا قیمت یک گرم طلا با خلوص 90% محاسبه گردد و در وزن سکه‌ها ضرب گردد تا قیمت واقعی طلای خالص هر سکه یا ارزش ذاتی سکه به دست آید. و حال برای این که بفهمیم حباب سکه چقدر است، باید تفاوت قیمت به دست آمده با قیمت واقعی سکه را محاسبه کنیم.

فرمول محاسبه حباب سکه
حباب سکه

با استفاده از جدول راهنمای بالا می‌توانید بصورت دستی حباب انواع سکه نظیر حباب سکه امام، حباب نیم سکه، حباب ربع سکه و حتی حباب سکه گرمی را نیز حساب کنید. اما اگر می‌خواهید که بدون هیچ دردسری حباب هر نوع سکه‌ای را بصورت لحظه‌ای و دقیق زیر نظر داشته باشید، می‌توانید از بخش حباب سکه اپلیکیشن اعلام نرخ طلا تابان گوهر استفاده کنید.

درصد حباب سکه

نحوه محاسبه درصد حباب سکه نیز به این صورت است که از تقسیم میزان حباب سکه بر قیمت حال حاضر آن استفاده می‌کنند. به طور مثال اگر در حال حاضر قیمت تمام سکه امامی 30 میلیون تومان باشد و میزان حباب آن 6 میلیون تومان باشد، می‌گوییم سکه امامی 20 درصد حباب دارد!

آیا ممکن است حباب سکه در ایران منفی گردد؟

حباب سکه در ایران هیچ وقت منفی نمی‌گردد هرچند ممکن است مقداری کم یا زیاد شود. چون هیچ وقت سکه ارزش طلای ذاتی خود را از دست نمی‌دهد پس در نتیجه تحت هیچ شرایطی حباب منفی نمی‌شود. در سال‌های اخیر اصولا حباب سکه تمام در ایران حدود 10% قیمت لحظه‌ای آن و حباب نیم سکه حدود 20% طلای لحظه‌ای آن و حباب ربع سکه حدود 40% طلای لحظه‌ای آن بوده است. به طور مثال اگر قیمت واقعی یک سکه تمام 10.000.000 تومان باشد حباب آن حدود 1.000.000 تومان بوده و حدود 9.000.000 تومان طلای خالص دارد و اگر قیمت واقعی نیم سکه 6.000.000 تومان باشد حدود 1.200.000 تومان حباب داشته و اگر قیمت ربع سکه 4.000.000 تومان باشد در حدود 1.600.000 تومان حباب دارد. همانگونه که مشخص است بیشترین حباب برای ربع سکه و سکه گرمی است.و از طرفی دیگر کمترین حباب برای سکه تمام می‌باشد.

 آیا حباب سکه در هنگام فروش هم در نظر گرفته می‌شود؟

بله در صورتی که قصد فروش سکه داشته باشید حباب آن نیز برای شما در نظر گرفته می‌شود. تفاوت خرید و فروش سکه‌ها حدود 2% است که حباب آن نیز لحاظ می‌شود (فروش 1% بالاتر از قیمت کف بازار و خرید 1% کمتر قیمت از کف بازار)

وزن انواع سکه

حباب مثبت و منفی در بازار سکه

تشکیل حباب قیمتی در بازار سرمایه امری اجتناب‌ناپذیر است. و این پدیده نه‌تنها در بازار طلا و سکه هست، بلکه در سایر بازارهای مالی نیز با این پدیده مواجه می‌شویم. به طورکلی عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار، عامل اصلی تشکیل حباب قیمت است پس اگر قیمت عرضه و تقاضا در هر بازاری به یکدیگر نزدیک شود و تناسبی منطقی با همدیگر داشته باشند، شاهد تعادل در قیمت‌های بازار و ارزش ذاتی انواع کالا خواهیم بود.

همانطور که شرح دادیم حباب سکه از طریق یک فرمول ساده محاسبه می‌شود. اما از آنجایی که بازار سکه در هر زمان با حباب قیمتی همراه است، نتیجه حاصل فرمول مربوطه هیچ‌گاه صفر  نخواهد شد. اما شاید شرایطی هم پیش بیاید که نتیجه بدست آمده منفی باشد. و این یعنی قیمت روز سکه از ارزش ذاتی آن کمتر است. پس حباب مثبت و منفی را به صورت زیر تفسیر می‌کنیم.

  • حباب سکه مثبت: قیمت روز سکه از ارزش ذاتی طلای آن بیشتر است.
  • حباب سکه منفی: قیمت روز سکه از ارزش ذاتی طلای آن کمتر باشد.

دو عامل مهم بر تشکیل حباب مثبت و منفی در بازار سکه

تا اینجای مقاله با مفهوم حباب سکه و نحوه اندازه‌گیری آن و تعریف حباب مثبت و منفی در بازار سکه آشنا شدیم. حال خوب است که عوامل تأثیرگذار بر حباب سکه را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

قیمت عرضه کالا: قیمتی که فروشندگان یک کالا مثلا فروشندگان سکه تعیین می‌کنند.

قیمت تقاضا کالا: قیمتی که خریداران یک کالا تمایل دارند کالایی را بر اساس آن خریداری کنند.

در اپلیکیشن اعلام نرخ طلا تابان گوهر می‌توانید حباب هر نوع سکه‌ای را بصورت لحظه‌ای و دقیق زیر نظر داشته باشید.

عامل اصلی ایجاد حباب مثبت سکه در بازار

با توجه به اینکه ضرب انواع سکه فقط توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و از سال 1386 تا کنون بانک مرکزی ایران اقدام به ضرب سکه ننموده است. و با توجه به اینکه یکی از روش‌های حفظ ارزش سرمایه ریالی در مقابل تورم، خرید طلا می‌باشد و خرید مصنوعات طلا (طلای ساخته شده مثل النگو و یا سرویس و…) دارای اجرت بالایی هستند. بنابراین بخشی از جامعه برای حفظ سرمایه خودرو به خرید سکه می‌نمایند. این موضوع باعث شده است که قیمت سکه دچار حباب شود.

تجربه نشان داده است که در مواقعی که به هر دلیلی فروشنده سکه تمام زیاد می‌شود حباب سکه تمام می‌تواند از 10% تا حدود 7% کاهش پیدا کند و در زمان‌هایی که خریدار سکه تمام زیاد شود حباب سکه تمام می‌تواند از 10% تا حدود 13% افزایش پیدا کند. مسلما اگر بانک مرکزی اقدام به ضرب سکه بنماید حباب سکه به میزان زیادی شکسته خواهد شد (حداکثر حباب به صفر خواهد رسید).

محاسبه حباب سکه

چرا حباب سکه بیشتر از حباب طلاست؟

از دلایلی که سکه در مقایسه با طلا حباب قیمتی بیشتری دارد، این است که در این بازار انواع سکه با وزن و قیمت‌های متفاوت وجود دارد. به همین دلیل مردم متناسب با بودجه خود اقدام به سرمایه گذاری در بازار سکه می کنند. به عنوان مثال به علت پایین بودن قیمت نیم سکه و ربع سکه، مردم بیشتر تقاضای خرید این دو نوع سکه را دارند. نهایتا ما می‌بینیم که در بازار این دو مدل سکه حباب بیشتری وجود دارد.

میزان حباب سکه را از کجا باید فهمید؟

در این مقاله در وبسایت تابان گوهر، در مورد حباب سکه و نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. یکی از پیش نیازهای سرمایه گذاری در بازار سکه این است که بدانید حباب سکه چیست، چگونه به وجود می آید و چگونه محاسبه می شود. همچنین شما می توانید با تهیه اپلیکیشن اعلام نرخ طلا و ارز تابان گوهر قیمت لحظه ای سکه امام، سکه بهار، نیم سکه و ربع سکه را مشاهده کنید و در قسمت حباب سنج سکه، حباب این نوع سکه ها را ببینید.

سوالات متداول

حباب سکه از اصطلاحات در بازار خرید و فروش سکه است. حباب سکه یعنی تفاوت قیمتی که بین قیمت سکه در بازار با ارزش طلای موجود در آن وجود دارد

برای دریافت میزان حباب سکه هم می‌توانید بصورت دستی عمل نمایید؛ که فرمول آن در این پست اشاره شد. هم می‌توانید به اپلیکیشن اعلام نرخ تابان گوهر، بخش حباب سنج مراجعه کنید.

بله در صورتی که قصد فروش سکه داشته باشید حباب آن نیز برای شما در نظر گرفته می‌شود. تفاوت خرید و فروش سکه‌ها حدود 2% است که حباب آن نیز لحاظ می‌شود.

15 نظر

  • تشکر از مقاله خوب و جامعی که منتشر کردید. محبث حباب سکه رو
    بخوبی توضیح دادید. فقط یه سوال که برای دیدن حباب سکه ها
    مثلا حباب سکه امامی باید به کجا مراجعه کنم؟

  • سلام ممنون از اطلاعاتی که می دهید
    درصد حباب چطور محاسبه میشود

    • سلام. سپاس از نظرتان!
      برای محاسبه محاسبه درصد حباب سکه، از تقسیم میزان حباب سکه بر قیمت حال حاضر آن استفاده می‌کنند. به طور مثال اگر در حال حاضر قیمت تمام سکه امامی 30 میلیون تومان باشد و میزان حباب آن 6 میلیون تومان باشد، می‌گوییم سکه 20 درصد حباب دارد!

  • با سلام و ادب
    لطفاً در نرم افزارتان حباب های سکه هارا به
    درصد هم اعلام نمایید

  • برای سود بیشتر دریک زمان کوتاه
    یک ماهه با سرمایه ۱۰۰ میلیونی
    بهتر سکه بخریم یا ربع سکه؟؟

  • ضمن تشکر آیا درصد آنلاین حباب سکه هم در اپلیکیشن اعلام میشود؟ چون مهمتر از مبلغ ریالی حباب، درصد آن نسبت به قیمت است.

  • با سلام و ضمن تشکر از بابت ارائه این
    مقاله مفید ، در رابطه با فرمول محاسبه
    حباب سکه،شخصآ به این باورم که به
    هنگام محاسبه ارزش ذاتی سکه نباید
    فقط به قیمت طلای ۹۰۰ مصرفی برای
    ساخت یک سکه بسنده کنیم ،بلکه
    می‌بایست هزینه ضرب سکه را نیز درنظر
    بگیریم .
    کما اینکه در رابطه با ارزش گذاری همه
    سکه ها در وزنهای مختلف،تقریبا هزینه
    ضرب سکه برای همه یکسان است.

  • سلام و درود . حباب سکه الان حدود پنج و نیم میلیونه وقتی این
    مقدار حباب هست خرید سکه خوب هست یا خیر ؟

  • سلام ..سوال .مقدار حباب چقدر باشد جهت خرید و فروش
    موثر است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 11 =

آخرین مطالب مجله تابان گوهر